Dit artikel schreef ik voor Medilex Onderwijs t.b.v. de opleiding jonge kind specialist.

Hoeveel ruimte krijgt de kleuter nog om de motor van zijn eigen ontwikkeling te zijn? Wordt ons aanbod bepaald door het volgsysteem en afvinklijstjes? Hoeveel ruimte voor initiatieven en inbreng van kinderen bieden de populaire kleutermethodes? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kleuters zich eigenaar van hun leerproces en leeromgeving (blijven) voelen?

Het vergroten van eigenaarschap zorgt voor een hogere intrinsieke motivatie (en vice versa). Willen we het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling laten zijn, dan is het vergroten van de intrinsieke motivatie een must. Van alle vragen die ik mijzelf stel m.b.t. het bevorderen van eigenaarschap, heb ik er 5 uitgewerkt. Wellicht zijn het vragen die jou en je team kunnen helpen bij het bevorderen van eigenaarschap bij kleuters.

Vraag 1: Moeten alle kleuters meedoen met een kringactiviteit?

Vraag je af of alle kinderen altijd mee moeten doen met je kringactiviteiten. Hoe goed je ook kunt differentiëren, sommige kringactiviteiten zijn nog te moeilijk of juist te makkelijk voor kinderen. Organiseer liever twee kleinere kringen waarbij je mooi aansluit bij het niveau, dan één grote kring waarbij je probeert alle niveaus aan te spreken. Sommige kinderen vinden het echt nog lastig om een kwartier aan een kringactiviteit mee te doen. Voor deze kinderen (of misschien wel alle kinderen?) kun je het doel van je kringactiviteit wellicht beter koppelen aan een zelfgekozen activiteit.

Hieronder gaat het artikel verder…

Vraag 2: Kies jij de activiteiten voor kinderen, of verleid je kinderen tot het uitvoeren van activiteiten?

Werk je met een circuitmodel waarin de hele groep in een week alle activiteiten doorloopt
tijdens de werklessen? Of bied je kinderen meer keuzemogelijkheden? Ik ben ervan overtuigd dat de betrokkenheid stijgt wanneer je kinderen vaker (of zelfs meestal) activiteiten laat kiezen. Jij koppelt vervolgens doelen aan de gekozen activiteit die passen bij de zone van naaste ontwikkeling van het kind. Verbind verschillende activiteiten/ hoeken aan elkaar, zodat kinderen verleid worden om ook andere activiteiten te ontdekken. Tijdens een zelfgekozen activiteit is het overigens vaak makkelijker om procesgerichte feedback te geven. Feedback die gericht is op het proces in plaats van het product is een van de succesfactoren voor het vergroten van eigenaarschap bij kinderen.

Wil je het hele artikel lezen?

Download het artikel “Eigenaarschap bij kleuters” en de 5 vragen dan

Medilex Onderwijs

Bekijk mijn activiteiten voor Medilex Onderwijs hier.

Wil je de poster downloaden?

Download de poster “Als je het voor me doet…”

Bekijk hier mijn scholingen, cursussen en workshops

Bekijk alle posters

Bekijk alle artikelen

Interesse in een gastblog of winactie op Facebook?

Pin It on Pinterest

Topwijs
Als je het voor me doet, leer ik vooral dat jij het beter kunt dan ik.
Als je het voor me doet, leer ik vooral dat jij het beter kunt dan ik.
Download de startactiviteit: Wie ben ik? Een activiteit om klasgenoten te leren kennen in de eerste weken van het schooljaar.
verteltafel de Gruffalo. Stappenplan voor het werken met Verteltafels
Tips voor thuis. Spelend leren
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
Wij gaan weer naar school! 😂
Succes weer deze week!
#onderwijs #juf #meester #vakantie
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!