Dit artikel schreef ik voor Medilex Onderwijs t.b.v. de opleiding jonge kind specialist.

Hoeveel ruimte krijgt de kleuter nog om de motor van zijn eigen ontwikkeling te zijn? Wordt ons aanbod bepaald door het volgsysteem en afvinklijstjes? Hoeveel ruimte voor initiatieven en inbreng van kinderen bieden de populaire kleutermethodes? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kleuters zich eigenaar van hun leerproces en leeromgeving (blijven) voelen?

Het vergroten van eigenaarschap zorgt voor een hogere intrinsieke motivatie (en vice versa). Willen we het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling laten zijn, dan is het vergroten van de intrinsieke motivatie een must. Van alle vragen die ik mijzelf stel m.b.t. het bevorderen van eigenaarschap, heb ik er 5 uitgewerkt. Wellicht zijn het vragen die jou en je team kunnen helpen bij het bevorderen van eigenaarschap bij kleuters.

Vraag 1: Moeten alle kleuters meedoen met een kringactiviteit?

Vraag je af of alle kinderen altijd mee moeten doen met je kringactiviteiten. Hoe goed je ook kunt differentiëren, sommige kringactiviteiten zijn nog te moeilijk of juist te makkelijk voor kinderen. Organiseer liever twee kleinere kringen waarbij je mooi aansluit bij het niveau, dan één grote kring waarbij je probeert alle niveaus aan te spreken. Sommige kinderen vinden het echt nog lastig om een kwartier aan een kringactiviteit mee te doen. Voor deze kinderen (of misschien wel alle kinderen?) kun je het doel van je kringactiviteit wellicht beter koppelen aan een zelfgekozen activiteit.

Hieronder gaat het artikel verder…

Als je het voor me doet, leer ik vooral dat jij het beter kunt dan ik.

Vraag 2: Kies jij de activiteiten voor kinderen, of verleid je kinderen tot het uitvoeren van activiteiten?

Werk je met een circuitmodel waarin de hele groep in een week alle activiteiten doorloopt
tijdens de werklessen? Of bied je kinderen meer keuzemogelijkheden? Ik ben ervan overtuigd dat de betrokkenheid stijgt wanneer je kinderen vaker (of zelfs meestal) activiteiten laat kiezen. Jij koppelt vervolgens doelen aan de gekozen activiteit die passen bij de zone van naaste ontwikkeling van het kind. Verbind verschillende activiteiten/ hoeken aan elkaar, zodat kinderen verleid worden om ook andere activiteiten te ontdekken. Tijdens een zelfgekozen activiteit is het overigens vaak makkelijker om procesgerichte feedback te geven. Feedback die gericht is op het proces in plaats van het product is een van de succesfactoren voor het vergroten van eigenaarschap bij kinderen.

Wil je het hele artikel lezen?

Download het artikel “Eigenaarschap bij kleuters” en de 5 vragen dan

Medilex Onderwijs

Bekijk mijn activiteiten voor Medilex Onderwijs hier.

Bekijk hier mijn trainingen, cursussen en workshops

Bekijk alle posters

Bekijk alle artikelen

Interesse in een gastblog of winactie op Facebook?

Pin It on Pinterest

Deel dit

Deel dit in je netwerk!