Creëren van een Betekenisvolle Geletterde Omgeving in de Kleutergroep
Hoe combineer je spel en gerichte instructie om fonemisch bewustzijn en ontluikende/beginnende geletterdheid op een betekenisvolle manier aan te bieden in de kleutergroep? In deze korte cursus onderzoeken we deze vraag en krijg je handvatten om een rijk letter- en klankaanbod te creëren in je kleutergroep.
Voor wie is deze cursus bedoeld?
Deze cursus richt zich op leerkrachten van groep 1, 2 en 3, onderbouwcoördinatoren, taalcoördinatoren en intern begeleiders. Deze cursus kan op maat worden aangeboden binnen een bestuursacademie.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens twee interactieve bijeenkomsten krijg je:
- Inzicht in de achtergronden en voordelen van het creëren van eigen schrijfproducten als stimulans voor de leesontwikkeling van jonge kinderen.
- Kennis over de samenhang tussen spel, schrijven en lezen, en hoe je deze elementen in de praktijk kunt verbinden.
- Praktische tools om een uitdagend schrijfaanbod te ontwerpen, afgestemd op je eigen thematische aanpak of gebruikte methode.
- Handvatten om invented spellen te begeleiden en te stimuleren, zodat kinderen spelenderwijs schrijven ontdekken.
- Inzicht in hoe en welke doelen je in de omgeving of instructies aanbiedt.
Focus op praktische toepassing
De nadruk ligt op de implementatie van invented spellen in je eigen werkomgeving. Na de eerste bijeenkomst voer je een praktijkopdracht uit, die je tijdens de tweede bijeenkomst bespreekt en verder uitwerkt.
Studiebelasting
De cursus omvat in totaal 15 uur: 5 uur voor de bijeenkomsten en 10 uur voor de praktijkopdrachten.
Met deze cursus versterk je je aanpak rondom geletterdheid en geef je kinderen een stevige basis in hun taalontwikkeling!