Download de startactiviteit: Wie ben ik? Een activiteit om klasgenoten te leren kennen in de eerste weken van het schooljaar.
Deze activiteit is uitermate geschikt om elkaar beter te leren kennen in de “gouden weken”. Wat is de opzet van de activiteit?

De kinderen vullen een tas met persoonlijke spullen en foto’s, waardoor ze meer te weten komen van elkaar. Daarnaast vullen de kinderen het werkblad “Wie ben ik?” in, de jongste kinderen kunnen dit met behulp van ouders doen.

Als de kinderen de gevulde tassen en ingevulde werkbladen mee naar school hebben genomen kun je de volgende activiteiten met je groep doen:

Iemand (of de leerkracht) haalt spullen uit een tas en leest een aantal antwoorden voor, de kinderen mogen raden van wie ze denken dat de tas is.

Zoek de valse: 3 Kinderen bekijken elkaars tas en spreken af wie welke tas zal presenteren. De andere kinderen mogen raden of de tas daadwerkelijk van de ‘presentator’ is, of van een van de andere kinderen.

Coöperatieve werkvormen: de ingevulde werkbladen kun je gebruiken voor “Zoek iemand die…”, “Mix en ruil” of “Mix en koppel” Kijk hier voor de uitleg van coöperatieve werkvormen.

Speel “levend wie is het?”: Neem een kind in gedachten. Alle kinderen gaan staan en mogen om de beurt vragen stellen (Heeft het kind bruin haar?). De kinderen die passen bij de vraag blijven staan, de anderen gaan zitten. Tot er iemand overblijft.

Mail de activiteit eventueel al voor de start van het schooljaar ter voorbereiding op de eerste schooldag.

Veel succes met de start van je schooljaar!

Bekijk de speciale pagina over pesten, gouden weken en klassenklimaat

Bekijk alle activiteiten

Bekijk alle posters

Bekijk alle artikelen

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!