Topwijs is je partner om de visie op het jonge kind helder te krijgen. Met Topwijs formuleer je niet alleen een visie, maar ga je écht op zoek naar de concrete invulling van je visie. Vragen die centraal staan in de visietrajecten: ‘Waarom doen we wat we doen?’,  ‘Hoe ziet dat er in de praktijk uit’ en ‘Hoe onderscheiden wij ons hierin van andere scholen?’.

Praktisch, samen en interactief aan de slag!

Bekijk het artikel over de Pedagogische cirkel

In elke onderbouw zou de visie op het jonge kind helder moeten zijn. De visie op het jonge kind en onderwijs aan het jonge kind vormt immers de kern van je handelen. Door invloeden van buitenaf, schoolontwikkeling of doorstroom van leerkrachten kan het zijn dat niet iedereen meer op een lijn lijkt te zijn qua aanpak. Een heldere visie is hierbij zeer helpend. Aan de hand van de visie worden keuzes gemaakt in werkwijze. Bekende patronen en routines worden kritisch onder de loep genomen en ook nieuwe ontwikkelingen in onderwijsland of hypes kunnen naast de visie worden gelegd. Je kunt elkaar dan de vraag stellen “Past dit wel bij onze visie op jonge kinderen, spel en onderwijs?”. “Wat hebben we nodig en wat is overbodig?”.

Het is belangrijk dat de visie op het jonge kind geen papieren tijger wordt of een uniforme tekst die je op iedere website van een willekeurige school zou kunnen tegenkomen. Het gaat juist om de concrete invulling van de visie en het gesprek met elkaar aangaan over hoe jullie het onderwijs in de onderbouw willen vormgeven. Werk je samen met een voorschoolse partner? Dan is het raadzaam om ook je kinderopvang partner mee te nemen in dit traject.

We starten met een verkenning waarin we een geschikt middel en traject voor het vormgeven van jullie visie bepalen. De twee meest gebruikte vormen om aan visieontwikkeling te werken op dit moment zijn:

  • Visiespel Jonge kind van SLO
  • De pedagogische cirkel

Visiespel

Jonge Kind

SLO

Wil je meer informatie?

Pedagogische

Cirkel

Visiespel Jonge Kind SLO
Ik werk zelf graag met het Visiespel Jonge Kind (ontwikkeld door SLO), waarin je door middel van stellingen het gesprek met elkaar aangaat. De basis van het Visiespel vormt het curriculaire spinnenweb (Van den Akker, 2003). Door met het team aan de slag te gaan met dit spel, kom je zelf en je team in beweging en anderzijds maakt het jou en je collega’s bewust van overeenkomsten en verschillen in visie binnen het team. De volgende ondewerpen komen aan bod:

1.Waartoe spelen en leren jonge kinderen? / Doelen

2.Waarover gaat het spelen en leren van jonge kinderen? / Inhoud

3.Hoe laat je jonge kinderen spelen en leren? / Speel- en leeractiviteiten

4.Hoe begeleid je het spelen en leren van jonge kinderen? / Rol van pm-er en leerkracht

5.Waarmee laat je jonge kinderen spelen en leren? / Methoden en materialen

6.Met wie spelen en leren jonge kinderen? / Groeperingsvorm

7.Hoe ziet de speel- en leeromgeving van jonge kinderen er uit? / Speel- en leeromgeving

8.Hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van jonge kinderen? / Tijd

9.Hoe volg je de ontwikkeling van jonge kinderen? / Observeren en evalueren

Pedagogische cirkel
Een andere vorm is het vormgeven van de visie op het jonge kind met behulp van de pedagogische cirkel. Aan de hand van de huidige schoolvisie, uitspraken van pedagogen en stellingen worden de richtinggevers bepaald (het waarom), vervolgens wordt bepaald welke houdingsaspecten horen bij jullie visie. En als laatste wordt omgeschreven welk hoe de richtinggevers en aspecten concreet vorm krijgen in de praktijk. Uiteindelijk kunnen er verschillende cirkels worden gemaakt waarin de concrete invulling van jullie visie tot uiting worden gebracht. Denk aan een cirkel over de rijke leeromgeving, een cirkel over zelfstandigheid bevorderen of een cirkel over buitenspel. Wil je meer weten over de pedagogische cirkel. Lees dan dit artikel eens. Ook in de cirkel komen de verschillende onderdelen uit het curriculaire spinnenweb (zie bovenstaande onderwerpen) aan bod. 

Andere vormen om te komen tot een eenduidige visie op het jonge kind:
• Visuele visie: Het werken met collages of beeldmateriaal
• Kwaliteitskaarten: Het waarom, hoe en wat wordt beschreven in een handboek of kwaliteitskaarten. Meestal aan de hand van workshops. We plannen een aantal praktische inspiratieworkshops. Elke workshop wordt afgesloten met een (begin van) de kwaliteitskaart. Denk aan een kaart over buitenspel, een kaart over de werkles of een kaart over het stimuleren van zelfstandigheid van kinderen.

Om tot een visie te komen hebben we een aantal sessies nodig. In grotere teams werk ik met schrijfgroepen en soms met een kernteam. Het is belangrijk dat iedereen betrokken wordt bij dit proces, dus wanneer er met een kernteam gewerkt wordt, wisselen plenaire bijeenkomsten zich af met bijeenkomsten met het kernteam. Samen bekijken we de gewenste begeleiding van Topwijs in dit proces. Eventueel kan het bepalen van de visie aangevuld worden met inspiratieworkshops (denk aan een bijeenkomst over de rijke leeromgeving of een bijeenkomst waarin volgsystemen worden vergeleken).

Het is ook mogelijk om een jonge kind visie te formuleren op bestuursniveau of samen met partners.

Download de beschrijving van dit aanbod

Bekijk al mijn workshops, cursussen en opleidingen

Pin It on Pinterest

Topwijs
Als je het voor me doet, leer ik vooral dat jij het beter kunt dan ik.
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
Wij gaan weer naar school! 😂
Succes weer deze week!
#onderwijs #juf #meester #vakantie
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!