Deze cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten. Tijdens deze cursus wordt natuurlijk eerst verkend wat de verschillen zijn tussen thematisch werken en thematiseren. Vervolgens verkennen we samen het hele proces van thematiseren. Van de jaarplanning tot het opstarten, het samen opbouwen van het thema en de afronding. Theorie, praktijk en interactiemomenten wisselen elkaar af in deze cursus.

Thematiseren is een aanpak die mooi past bij je onderwijsaanbod aan gevorderde spelers. Het principe van thematiseren kan worden toegepast binnen de onderbouwgroepen (1,2,3). Deze cursus is voornamelijk bestemd voor leerkrachten van de onderbouw, intern begeleiders, onderwijsondersteuners, maar zeker ook voor schoolleiders.

Deze cursus is gebaseerd op het boek ‘Van thematisch werken naar thematiseren’ (Bouwman, Houtsma, Mulder & Van Wanningen; uitgeverij Pica; 2021). Bij de cursus ontvang je dit boek cadeau. Natuurlijk kun je het ook alvast bestellen.

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten, eventueel aangevuld met groepsbezoeken. De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens deze cursus:

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Visie op spel en thematiseren
  • De plek van het thema anno nu
  • Het proces van thematiseren
  • De rol van spel binnen het thematiseren
  • De verrijkte leeromgeving
  • Het observeren en begeleiden van het spel
  • Spel als doel en spel als middel
  • Het verbinden van taal- en rekendoelen aan het thema
  • Differentiëren binnen het thema

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Voor wie:
Deze cursus is bestemd voor leerkrachten in de groepen 1, 2 en 3, bouwcoördinatoren en Intern Begeleiders. Deze cursus is zeer geschikt voor bestuursacademies. Het principe van thematiseren kan ook worden geimplementeerd op school. Dan worden de scholingsmomenten aangevuld met groepsbezoeken.

Thematiseren kenmerkt zich door het gezamenlijk opbouwen van de leeromgeving het het thema. Samen met kinderen wordt de inhoud van het thema verkend en de mogelijkheden voor de verrijkte omgeving geinventariseerd. Wat volgt is een stroom van activiteiten geinitieerd door de leerkracht en kinderen. Kinderen ervaren een hoge mate van betrokkenheid tijdens het proces van thematiseren en door de samenhang van activiteiten en inhouden ontstaat een betekenisvolle context. Thematiseren onderscheidt zich van het werken met een thema door  het dynamische en interactieve proces tussen de kinderen en de leerkracht (bron: ‘Van thematisch werken naar thematiseren’ Bouwman, Houstma, Mulder & Van Wanningen; 2021).

Meer weten? Neem contact met mij op!

Bekijk al mijn workshops, cursussen en opleidingen

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!