Hieronder vind je een stappenplan voor het werken met een verteltafel. Onderaan de pagina kun je het stappenplan downloaden.

Kinderen spelen een verhaal aan de verteltafel niet zomaar na. Hiervoor is het nodig om te werken volgens een bepaalde opbouw en structuur, hieronder vind je een mogelijke structuur voor het werken met een verteltafel.

 

De voorbereiding:

Stel jezelf bij de keuze van je verteltafel en je voorbereiding de volgende vragen:

 

 

Woorden:

  • Welke woorden wil je aan bod laten komen? Maak onderscheid tussen makkelijkere en moeilijkere woorden (denk aan de zone van naaste ontwikkeling en differentiatie)
  • Moet er taal worden aangepast?

Kernactiviteiten:

  • Kunnen er verschillende kinderen volgens hun eigen ontwikkelingsbehoeften met de verteltafel bezig zijn?
  • Welke ontwikkelingsdoelen biedt dit boek? (Emotionele waarde, taalontwikkeling, woordenschat, etc.)
  • Hoe kun je de verteltafel verbinden aan andere activiteiten?

Verhaallijn:

  • Is de verhaallijn technisch te realiseren aan de verteltafel? Moeten er aanpassingen worden gedaan? Zo ja, welke?
  • Kunnen de kinderen voldoende handelingen verrichten? Welke?

Het artikel gaat verder onder de foto’s van verteltafels.

Download het stappenplan

De stappen

  • Verduidelijk een aantal nieuwe of moeilijke woorden met behulp van de 3 uitjes (uitbeelden, uitleggen, uitbreiden).
  • Lees eerst het (prenten)boek voor, eventueel met een selectie van attributen (hoofdpersoon, belangrijkste voorwerp).
  • Samen met de kinderen vertel je het verhaal na. Met de kinderen bespreek je de attributen die in het verhaal voorkomen. Hierdoor werk je aan woordenschat.
  • Bouw samen met de kinderen de verteltafel op. Dit kan enkele dagen duren, aangezien de kinderen zelf materiaal verzamelen of maken.
  • Je leest het boek nogmaals voor en introduceert de verteltafel.
  • Je leest het boek voor en voert de handelingen zelf uit.
  • De kinderen krijgen voldoende gelegenheid om met de verteltafel en attributen te spelen en alles te verkennen (ontdekken en experimenteren).
  • Je leest het boek voor en de kinderen voeren de handelingen uit.
  • De kinderen ‘lezen’ het boek en jij voert de handelingen uit. Bovenstaande twee handelingen kunnen ook omgedraaid worden (afhankelijk van taligheid van het kind).
  • De kinderen werken in groepjes met de verteltafel, waarbij het ene kind vertelt / leest en het andere kind de handelingen uitvoert. Het is ook mogelijk dat de rollen en teksten worden verdeeld, waarbij de kinderen spelen wat ze vertellen / lezen. Het is belangrijk om in deze fase goed te observeren. Voeg eventueel spelimpulsen toe.
  • Vervolgens werken de kinderen zelfstandig met de verteltafel. Het is dan een keuzeactiviteit van je planbord. Observeren en interventies blijven natuurlijk belangrijk.

Het artikel gaat verder onderd de foto’s van de verteltafels.

Download het stappenplan

Verdieping, verbreden en verbinden van de verteltafel

  • De kinderen voegen zelf personen of elementen toe aan het verhaal.
  • De kinderen bedenken een alternatief einde en spelen dit na.
  • De kinderen maken zelf een vervolgboek en spelen dit na.

 

Verbinden van andere activiteiten:

  • Maken van prentenboeken.
  • Voorstelling verzorgen, posters en entreebewijzen maken.
  • Kinderen het verhaal laten inspreken, vervolgens afspelen.
  • Een hoorspel maken
  • Vertelpantomime
  • Andere boeken toevoegen aan leeshoek of verteltafel
  • Luister en schets: Lees het boek voor en laat de kinderen in 4 tot 6 schetsen tekenen wat de essentie van het verhaal is (Lees steeds een deel voor, en laat de kinderen vervolgens een schets maken over dat deel).
  • Laat de kinderen elkaars voorstelling filmen. Maak een QR code van het filmpje, zodat kinderen de filmpjes terug kunnen kijken.
  • Laat kinderen een memoryspel maken van verschillende attributen / personages uit het boek.
Download het stappenplan

Bekijk alle activiteiten

Bekijk alle posters

Volg mij!

Pin It on Pinterest

Topwijs
verteltafel de Gruffalo. Stappenplan voor het werken met Verteltafels
Download werkblad: recept voor toverdrank of heksensoep
Tips voor thuis. Spelend leren
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Timer eruit, klok erin! Hangt jouw 🕙 prominent in de klas? Zoveel aanbodsdoelen komen aan bod wanneer je de analoge klok een centrale plek in je klas geeft (naast je keuzebord bijvoorbeeld). Welke aanbodsdoelen worden zo routinedoelen? Hang er bijvoorbeeld een pijl op, om aan te geven hoe lang er zelfstandig gewerkt wordt of hoe lang er nog gespeeld wordt: “Nog 5 minuten spelen, dan is het half tien. De lange wijzer staat dan op de 6”. 
Een klok is zoveel betekenisvoller dan een time timer, dus laten we de klok weer een prominente plek geven in de klas. En prominent betekent dus ongeveer 👀hoogte van je kinderen. #kleuterwereld #kleuterwereldtips #rekenen #rekenprikkels #meester #juf #onderwijs #kleuterjuf #kleutermeester
Fijne Moederdag voor alle mamammmmmmamamaaaaaamamammamamammmmamaaaaaaamma’s ❤️❤️❤️
Veel plezier dit weekend! Ga je zooi verzamelen? Wat hoop je te scoren vandaag?
#koningsdag #koningsdag2025 #vrijmarkt #kleuterwereld #meester #juf #onderwijs
Trolley hier, trolley daar! Ik hou er van!  Doe mij maar lekker veel trolleys in de klas ❤️ En wat hou ik van een uitnodigende, gestructureerde en inspirerende speelomgeving. Hier wil je spelen, hier ga je leren! 📷 OBS de Schalm, traject ‘beredeneerd werken vanuit spel’ #spelspecialist #spelenisleren #spel #Rotterdam
Als het iedere dag Pasen was, was elke puzzel nog compleet ;-) Fijne paasdagen lieve mensen 🐣
Schrijf je voor 1 mei in en ontvang een leuke verrassing! Schrijf je in voor een van de volgende opleidingsplaatsen: Den Bosch, Haarlem, Rotterdam, Zwolle, Roermond of online. Wacht je nog op goedkeuring? Stuur me dan een berichtje, dan leg ik het cadeau voor je klaar tot de bevestiging er is :-) Kijk voor meer info op mijn website! #spelspecialist #spelenisleren #lerendspelen #spelendleren #topwijs
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!