Jonge kinderen leren wanneer ze spelen. Dat is de insteek van de lectorale rede die dr. Annerieke Boland op 7 januari uitspreekt aan Hogeschool iPabo in Amsterdam. De nieuwe lector Jonge Kind vindt dat docenten en pedagogisch medewerkers zich dan ook vooral moeten richten op het stimuleren van spel. Dan ontwikkelen zij zich in de volle breedte.

Onderaan dit artikel vind je de uitgave bij de rede van Annerieke Boland.

In haar rede gaat Boland in op de vraag wat de bedoeling is van onderwijs aan jonge kinderen. Haar stelling is dat er in veel peuter- en kleutergroepen in de vroeg- en voorschoolse educatie (vve) en in het basisonderwijs ten onrechte een onderscheid gemaakt wordt tussen spelen en leren. “Dat heeft geleid tot een eenzijdige focus op lezen, schrijven en rekenen”, zegt Boland. “Ook worden er vaak werkvormen ingezet die niet passen bij jonge kinderen, zoals werkbladen, klassikale lesjes in de grote kring en toetsen. In deze settingen leren jonge kinderen vooral nadoen wat juf of meester voordoet”. Boland pleit ervoor dat leerkrachten de ontwikkeling stimuleren door vanuit inleving en verbondenheid met kinderen het spel te verdiepen en verrijken.

Doelen van jonge-kind-onderwijs
Uit onderzoek is duidelijk dat de ontwikkeling van kinderen tussen twee en zeven jaar oud sterk van invloed is op het sociaal en cognitief functioneren op volwassen leeftijd. Peuters en kleuters verdienen dan ook een benadering die hen recht doet en hun ontwikkeling op de beste manier ondersteunt. Maar welke ontwikkelingen zouden dan eigenlijk gestimuleerd moeten worden?
Boland stelt dat het gaat om twee belangrijke bewegingen vanuit het kind zelf. Enerzijds willen jonge kinderen de wereld om hen heen, die nog nieuw voor hen is, ontdekken, zich eigen maken, en er deel aan nemen. Dat kan gaan om het ontdekken van materialen, zoals water, zand en modder, maar ook om culturele praktijken, zoals de supermarkt of de fietsenmaker.
Anderzijds ervaren kinderen in de interactie met anderen steeds meer dat iedereen verschillend is; ze ontdekken wie ze zelf zijn als persoon en hoe ze zich verhouden tot anderen.

Rol van de leerkracht
Onderwijs aan jonge kinderen moet beide bewegingen ondersteunen en stimuleren, aldus de lector. Peuters en kleuters hebben de leerkracht nodig als bemiddelaar tussen de wereld en henzelf: het is de leerkracht die kinderen vertrouwd maakt met voor hen nog onbekende aspecten van de wereld. Daarnaast hebben ze de leerkracht nodig als degene die de veiligheid en de ruimte creëert om zichzelf als uniek persoon te kunnen ervaren en ontplooien, in interactie met andere kinderen, die allemaal verschillen van elkaar.

Spel als motor van ontwikkeling, verbondenheid als basis
Binnen de context van spel kan de leerkracht zowel nieuwe elementen uit de sociaal- culturele wereld introduceren als het kindinitiatief ontlokken en ondersteunen. Kinderen spelen de volwassen wereld na en zijn daarin voortdurend in interactie met elkaar. Boland: ‘In het lectoraat Jonge kind zoeken we naar manieren om leerprocessen in het spel op gang te brengen, waarbij de betrokkenheid en de eigen inbreng van kinderen in stand blijven.’ Volgens Boland is een van de belangrijkste kwaliteiten van een jonge kind-professional het vermogen zich in te leven in de ervaringen en gedachten van kinderen. Vanuit verbondenheid met het spel van de kinderen is het mogelijk om kinderen op elkaar te betrekken en hun spel te verdiepen en te verrijken, ook met lezen, schrijven en rekenen. Niet als geïsoleerde vaardigheid, als lesje aan een tafeltje, maar als onderdeel van het verhaal dat kinderen spelen en waarin het lezen, schrijven en rekenen vanzelfsprekend een rol speelt.

Bron: ANP Perssupport

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/qxzym-CqpWI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Pin It on Pinterest

Topwijs
Spelend stimuleren niet forceren
Activiteiten met de speelparachute: Tips en activiteiten
waar is wally 360 graden
De regeldrukagenda. Einde van het groepsplan in zicht? Wat is wel en niet verplicht.
Het kleuterleed dat toetsen heet: CITO toets voor kleuters
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
Wij gaan weer naar school! 😂
Succes weer deze week!
#onderwijs #juf #meester #vakantie
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!