De resultaten van leerlingen met een lage socio-economische gezinssituatie en/of leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken werden hierbij vergeleken met de andere. Uit het onderzoek bleek dat klassen waarin er sterker wordt ingezet op actief leren, metacognitieve training en een coöperatieve leeromgeving de prestatiekloof verkleinden tussen leerlingen uit Nederlandstalige en uit anderstalige gezinnen.
Extra hulp
“Goed onderwijs maakt voor risicoleerlingen derhalve nog een groter verschil dan voor de overige leerlingen. Wellicht is dit te verklaren door het feit dat kinderen met een gunstiger achtergrond ook leermogelijkheden buiten de klas hebben. Bijvoorbeeld, wanneer zij les krijgen van een minder effectieve leerkracht, kunnen zij terugvallen op het sociale netwerk van hun gezin voor extra uitleg of hulp”, aldus de onderzoekers.
Bijscholing en coaching
Om de beste leerkrachten in klassen te krijgen met een hoog percentage risicoleerlingen pleiten ze voor extra bijscholingen en begeleiding voor deze leerkrachten en om de werksituatie in deze scholen extra aantrekkelijk te maken, zowel financieel als op vlak van werkbelasting.
Bron: de Morgen
Source: nieuws