Bekend is dat persoonlijkheid een belangrijke bijdrage levert aan het verklaren van sociaaleconomische uitkomsten en verschillen daarin tussen mensen. De ontwikkeling van vaardigheden, zoals zorgvuldigheid, zelfreflectie, doorzettingsvermogen en nieuwsgierigheid, is hiervoor van groot belang. In tegenstelling tot cognitieve vaardigheden is persoonlijke ontwikkeling ook op latere leeftijd nog te beïnvloeden. Het is daarom verrassend dat persoonlijke ontwikkeling van leerlingen op dit moment nauwelijks aandacht krijgt in het onderwijs, ook niet bij het voorkomen en repareren van achterstanden van kinderen.
In deze CPB Policy Brief wordt inzichtelijk gemaakt op welke wijze persoonlijkheid, persoonlijke kenmerken en motivatie een rol spelen in het verklaren van uiteenlopende verschillen in sociaaleconomische uitkomsten. In (Amerikaanse) interventieprogramma’s, gericht op de aansluiting van kinderen met een achterstand, blijkt dat werken aan persoonlijke ontwikkeling grote opbrengsten heeft. De onderzoekers concluderen daarom dat het loont om versterkingen van het onderwijs op dit terrein als integraal onderdeel in het schoolcurriculum op te nemen.
- Lees ook het OESO rapport
- Lees ook CPB Policy brief: Investeringen in persoonlijke ontwikkeling verbeteren sociaal economische uitkomsten.
Source: nieuws