Hoe je creativiteit de das om doet

De productiemachine draait weer op volle toeren de komende maanden, de paasmandjes zijn in aantocht. Die worden al weer snel gevolgd door de cadeau’s voor moederdag en vaderdag. Deze machine draait overigens ook van oktober tot januari altijd overuren: Eerst de paddestoelen (rood met witte stippen natuurlijk), die worden al weer snel gevolgd door de pietjes gemaakt van vouwcirkels, de mijters en natuurlijk de kerstbomen.

Helaas constateer ik deze drang naar uniformiteit ook tussen deze piekperioden in, waarbij kinderen gevraagd wordt te werken volgens een voorbeeld. De leerkracht heeft zitten zwoegen op mooie malletjes of voorbeelden van internet geplukt. Wordt de creativiteit zo niet de kop in gedrukt? Hoe haal je alles uit de kinderen? Bekijk onderstaande animatie (3 minuten) of lees het gedicht over “how to kill creativity”.

Download de Nederlandse vertaling

Onderstaande animatie geeft goed weer wat het werken volgens het idee van de leerkracht doet met de creativiteit van kinderen. Ik denk dat je je altijd kunt afvragen:

  • Wat leert een kind van de activiteit?
  • Hoe bouw ik meer ruimte voor initiatieven en ideeën in?
  • Hoe kan ik kinderen helpen die vastlopen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat het het werk van het kind wordt en niet het werk naar het idee van de leerkracht?

Als alle kinderen dezelfde kip moeten maken, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Betekent dit dat je nooit ideeën mag aandragen? Nee, natuurlijk is het belangrijk om kinderen in aanraking te laten komen met nieuwe materialen of technieken. Een paasmandje kun je ook maken door verschillende materialen neer te leggen en te ontdekken wat hiervan de mogelijkheden zijn. En moet een mandje altijd geel en groen zijn?

Animatie “A little boy”

De tekst bij deze animatie vind je onderaan de pagina.

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/VV929vcGS70" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

“Bloemen zijn rood” door Gerard van Maasakkers

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/P7sa0-jY_3M" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

The little boy

Once a little boy went to school.
One morning when the little boy had been in school awhile,
The teacher said: “Today we are going to make a picture.”
“Good!” thought the little boy.
He liked to make all kinds;
Lions and tigers, Chickens and cows, Trains and boats;
And he took out his box of crayons and began to draw.
But the teacher said, “Wait! It is not time to begin!”
And she waited until everyone looked ready.
“Now,” said the teacher, “we are going to make flowers.”
“Good!” thought the little boy, He liked to make beautiful ones.
With his pink and orange and blue crayons.
But the teacher said “Wait! And I will show you how.”
And it was red, with a green stem.
“There,” said the teacher, “now you may begin.”
The little boy looked at his teacher’s flower.
Then he looked at his own flower.
He liked his flower better than the teacher’s.
But he did not say this.
He just turned his paper over, And made a flower like the teacher’s.
It was red, with a green stem.

On another day when the little boy had opened The door from the outside all by himself, The teacher said: “Today we are going to make something with clay.”
“Good!” thought the little boy; He liked clay.
He could make all kinds of things with clay:
Snakes and snowmen, Elephants and mice, Cars and trucks
And he began to pull and pinch his ball of clay.
But the teacher said, “Wait! It is not time to begin!”
And she waited until everyone looked ready.
“Now,” said the teacher, “we are going to make a dish.”
“Good!” thought the little boy, he liked to make dishes.
And he began to make some that were all shapes and sizes.
But the teacher said “Wait! And I will show you how.”
And she showed everyone how to make one deep dish.
“There,” said the teacher, “now you may begin.”
The little boy looked at the teacher’s dish;
Then he looked at his own.
He liked his better than the teacher’s,
but he did not say this.
He just rolled his clay into a big ball again
And made a dish like the teacher’s.
It was a deep dish.

And pretty soon the little boy learned to wait,
And to watch.
And to make things just like the teacher.
And pretty soon he didn’t make things of his own anymore.

Then it happened that the little boy and his family moved to another house, in another city,
And the little boy had to go to another school.
The very first day he was there, the teacher said:
“Today we are going to make a picture.”
“Good!” thought the little boy.
And he waited for the teacher to tell what to do.
But the teacher didn’t say anything.
She just walked around the room.
When she came to the little boy
She asked, “Don’t you want to make a picture?”
“Yes,” said the little boy.
“What are we going to make?”
“I don’t know until you make it,” said the teacher.
“How shall I make it?” asked the little boy.
“Why, anyway you like,” said the teacher.
“And any color?” asked the little boy.
“Any color,” said the teacher.
“If everyone made the same picture, and used the same colors,
How would I know who made what, and which was which?”
“I don’t know,” said the little boy.
And he began to make pink and orange and blue flowers.

The little boy – Helen Buckley

Download de Nederlandse vertaling

Pin It on Pinterest

Topwijs
Het gaat er niet om of je binnen de lijntjes kleurt, het gaat erom dat je je eigen tekening maakt.
Hoe je creativiteit de das om doet
How to kill creativity
Activiteiten met schuursponsjes in de klas.
Smelt wascokrijtjes in de mooiste vormen. Ideaal als traktatie of voor thuis en in de klas.
belonen: edublog
Download hier gratis: Invulbaar werkblad bussommen! Helemaal zelf aan te passen! www.topwijs.nl
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Schrijf je voor 1 mei in en ontvang een leuke verrassing! Schrijf je in voor een van de volgende opleidingsplaatsen: Den Bosch, Haarlem, Rotterdam, Zwolle, Roermond of online. Wacht je nog op goedkeuring? Stuur me dan een berichtje, dan leg ik het cadeau voor je klaar tot de bevestiging er is :-) Kijk voor meer info op mijn website! #spelspecialist #spelenisleren #lerendspelen #spelendleren #topwijs
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!