We denken er (bijna) allemaal hetzelfde over, in ieder geval de mensen die met jonge kinderen werken. Toch gebeurt het weer massaal in januari: Het toetsen van kleuters. Er is al veel over geschreven, en toch breng ik het graag nog eens onder de aandacht. Mijn boodschap: Neem het toetsbeleid voor kleuters eens onder de loep.

Schooltje spelen

Kinderen zitten in rijtjes of naast elkaar met grote stapels boeken of kisten ertussen. Het zou namelijk zo maar kunnen dat ze zo gefrustreerd raken van de opdrachten en bij een ander kind gaan kijken. Soms zijn het kinderen die nauwelijks een potlood kunnen vasthouden of zelfs kinderen die nog niet eens weten dat het een potlood heet. Kleuters die met hele ander dingen bezig zijn, namelijk kleuter zijn en bij elke opdracht beginnen te associëren (“Hé, zo’n ooglapje heb ik ook” of “Ik vind de prinses het mooist, daar zet ik een streep onder”). En dan heb je ook nog van die enthousiastelingen die het antwoord meteen roepen als ze het (denken te) weten, waarna vervolgens de rest volgzaam een streep zet onder het net gehoorde antwoord. Of dat ene kind dat ineens een vlieg ziet vliegen of dat kind dat zo graag naar buiten wilt en dus maar zo snel mogelijk strepen zet zonder echt naar de vraag te luisteren. En heb ik dat kind al genoemd dat geen streep durft te zetten, want misschien klopt het wel niet? Terwijl ik dit opschrijf, vraag ik me echt af waarom we denken dat we er goed aan doen wanneer we kleuters toetsen.

Van concreet naar abstract
Niet alleen deze setting vind ik totaal niet “des kleuters”. We weten allemaal dat jonge kinderen niet lang stil kunnen zitten. Testen we dan niet misschien de spanningsboog van kinderen? Neem de taaltoets van Cito, hiervoor moeten kinderen 2 keer een half uur aan tafel zitten, dan volgt de rekentoets nog (ook 2 keer 30 minuten), letterkennistoets, kleurentoets, lichaamsdelentoets. Als we al die toetstijd eens in onderwijstijd zouden stoppen? Heel wat extra leertijd!

Ik krijg vooral de kriebels van het niveau van de toets en de manier waarop getoetst wordt. We weten namelijk ook allemaal dat we jonge kinderen activiteiten moeten aanbieden van concreet naar abstract (of van driedimensionaal naar tweedimensionaal), waarbij voornamelijk in de overgangsfase de koppeling tussen concreet en abstract enorm belangrijk is. De Cito toetsen zijn volledig abstract en tweedimensionaal. Zo valt mij vaak op dat kinderen niet altijd het juiste plaatje aanwijzen als ik vraag waar ze “hinkelen” zien. Als ik ze vervolgens vraag om te hinkelen, hinkelen ze er vrolijk op los. Bij de M2 en de E2 toetsen (midden en eind groep 2) zie ik eigenlijk pas kinderen die enigszins in staat zijn om abstracte opdrachten uit te kunnen voeren zoals ze in de toetsen staan (schoolrijpheid). Opmerkelijk genoeg zijn dit vaak die kinderen die een A of B score hebben.

Ontwikkeling van kleuters en teaching to the test
Naast de ontwikkeling van concreet naar abstract leren, worden in de CITO toets ook opdrachten gegeven waar voornamelijk de zogenaamde excellente leerlingen antwoord op zullen weten, aangezien veel kleuters hier nog niet aan toe zijn en dus geen antwoord op zullen weten. Hoe frustrerend is dat als er enkele vragen achter elkaar komen waarop je echt geen antwoord weet en ook niet hoeft te weten? Denk bijvoorbeeld aan letterkennis of logisch denken. Bij de opdracht “Teken een rondje meer dan dat je vierkantjes ziet” (Rekentoets) kijken de kinderen je waarschijnlijk vragend aan. Net als bij de opdracht waarbij ze moeten uitrekenen hoeveel minuten een kind nog op de computer mag.
Wat zie je vervolgens gebeuren bij leerkrachten? Ze gaan van kindgericht naar resultaatgericht onderwijs en van concreet naar abstract onderwijs. Als de CITO scores te laag zijn, worden leerkrachten er immers afgerekend en lijkt het alsof er niet meer gekeken wordt hoe het komt dat het kind een D of een C heeft (denk aan concentratie, taalachterstand, vermoeidheid, sociaal emotioneel).

Om de CITO resultaten te verbeteren zie ik handelingsplannen n.a.v. het CITO resultaat voorbij komen of (door leerkrachten ontworpen) lesideeën. Hierbij staat dan vermeld: “Werkblad op de CITO manier”. Natuurlijk zijn er kinderen die het leuk vinden om dit soort werkbladen te maken, maar dit zijn meestal de kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben en meer toe zijn aan deze manier van werken (wederom de kinderen die een A of B score behalen op de Cito toets). Leerkrachten stappen veel te snel over naar abstracte werkvormen, waarbij ze gebruik maken van het smartboard, of bijvoorbeeld memoriespellen maken waarin alle citowoorden voorkomen. Dit laatste noem teaching to the test, leraren die hun manier van lesgeven en de inhoud aanpassen aan de toets.

Waarom overwegen om te stoppen?
Beste collega’s: stop met toetsen voor kleuters, zoek naar alternatieven. Ik zie geen enkel voordeel voor het kind of de leerkracht. De toetsen zijn tijdrovend, vaak frustrerend voor leerkracht en kind en passen wat mij betreft juist niet binnen de doorgaande lijn. Aangezien  de manier van toetsen en een groot deel van de inhoud niet bij de meeste kleuters passen en dus geen betrouwbaar resultaat geven, heeft de CITO voor kleuters geen meerwaarde. Het afnemen van de gestandaardiseerde toetsen leidt vaak tot teaching to the test, waardoor de resultaten ook geen juist beeld geven van het daadwerkelijke niveau. Daarnaast is het toetsen van kleuters sinds 2013 niet meer verplicht en voldoet een gestandaardiseerd en gestructureerd volgsysteem. Steek je tijd liever in het observeren van kinderen en een kindgerichte benadering waarbij je echt aansluit bij het niveau van het kind en het kind niet overvraagt.

Het toetsbeleid onder de aandacht brengen? Bekijk dan deze links of vraag bovenstaand artikel in PDF aan.

Bekijk alle artikelen

Bekijk alle posters

Bekijk alle activiteiten

[facebook-page-plugin href="topwijs" width="500" height="500" cover="true" facepile="true" tabs="timeline" cta="false" small="false" adapt="true" link="true" linktext="Facebook" lang="nl_NL" ]

Pin It on Pinterest

Topwijs
Het kleuterleed dat toetsen heet: CITO toets voor kleuters
wat cito niet toetst
Het kleuterleed dat toetsen heet: Citotoets voor kleuters
Spelend stimuleren niet forceren
Download de startactiviteit: Wie ben ik? Een activiteit om klasgenoten te leren kennen in de eerste weken van het schooljaar.
Activiteiten met schuursponsjes in de klas.
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Schrijf je voor 1 mei in en ontvang een leuke verrassing! Schrijf je in voor een van de volgende opleidingsplaatsen: Den Bosch, Haarlem, Rotterdam, Zwolle, Roermond of online. Wacht je nog op goedkeuring? Stuur me dan een berichtje, dan leg ik het cadeau voor je klaar tot de bevestiging er is :-) Kijk voor meer info op mijn website! #spelspecialist #spelenisleren #lerendspelen #spelendleren #topwijs
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!