Basisschoolleerlingen in het speciaal onderwijs zijn beter gaan rekenen de afgelopen zeven jaar. Dat blijkt uit een peilingsonderzoek van Cito dat vandaag is gepubliceerd.
Alleen op het onderdeel hoofdrekenen zijn de leerlingen niet beter geworden. Dat niveau bleef gelijk volgens Cito dat de peilingen in 2013 uitvoerde. Uit het onderzoek blijkt ook dat leerlingen aan het eind van het speciaal basisonderwijs op hetzelfde niveau zitten als een leerling uit groep 5 op een gewone basisschool en dat meisjes minder sterk zijn in rekenen dan jongens.
Half uur meer
De leraren in het speciaal basisonderwijs besteden bijna vijf uur aan rekenen en wiskunde per week. Volgens Cito is dit een half uur meer dan in 2006. In het gewone basisonderwijs wordt er ook zoveel uur aan rekenen en wiskunde besteed.
Een groot verschil is wel dat 77 procent van de leraren in het speciaal onderwijs veel meer verschillende instructie en oefenstof aanbiedt aan de leerlingen dan in het reguliere onderwijs. De uitleg wordt daar bijna altijd aan de hele klas gegeven, wel is er vervolgens oefenstof voor verschillende niveaus.
Bron: AOB