Beveel ik dit boek aan? Ja!
Waarom? Dat lees je hieronder!
In het boek beschrijft Eveline Bogers verschillende facetten van taalvaardigheid. Het 160 pagina’s tellende boekwerk staat bomvol theorie over hoe de taalontwikkeling van jonge kinderen verloopt, hoe je een taalachterstand (of taalontwikkelingsstoornis) kunt signaleren en wat je kunt doen om de taalontwikkeling te stimuleren.
De ondertitel klopt trouwens wat mij betreft niet helemaal bij de inhoud van het boek. De inhoud gaat minder over het belang van de mondelinge taalvaardigheid, maar meer over praktische handvatten (gekoppeld aan een theoretisch kader over de taalontwikkeling). Dit maakt het een ontzettend handzaam boek en mag wat mij betreft een plek krijgen in je boekenkast (of op je bureau).
Inspirerende praktijkvoorbeelden en activiteiten
Hoe verder je in het boek komt, hoe meer praktijkvoorbeelden en praktische handvatten worden gegeven. Deze voorbeelden en korte activiteiten staan overzichtelijk in blauwe kaders weergegeven. Ik kan me voorstellen dat je enkele voorbeelden zult herkennen. Maar er staan zeker ook activiteiten bij waar je inspiratie uit zult kunnen halen. De afwisseling van de voorbeelden en stukken theorie zorgen ervoor dat het boek lekker leest en dat je het regelmatig ter hand zult nemen.
Lees- en kijktips
Achterin het boek vind je een handige lijst met lees- en kijktips. Per hoofdstuk en onderwerp staan ze opgesomd. Deze tips zullen zeker goed van pas komen, want er passeren zoveel onderwerpen de revue dat je wellicht, net als ik, behoefte zult hebben aan meer verdieping. Tijdens het lezen bladerde ik dan ook regelmatig naar de laatste pagina’s om de kijktips erbij te pakken. Wellicht waren QR codes bij de betreffende hoofdstukken handig geweest, maar dat zegt misschien ook wel iets over mij.
Mijn geeltjes
Meestal plak ik geeltjes in boeken, zodat ik de informatie die ik een training kan gebruiken snel terug kan vinden. Waar plakte ik nou geeltjes? En wat vond ik (als leerkracht en trainer) de meest interessante stukken?
- Het belang van een rijk taalaanbod: Een tabel waarin de enorme verschillen in taalaanbod in gezinnen met een hoge en lage SES (sociaal-economische status) duidelijk wordt weergegeven
- De perioden van Schaerlaekens: Het verloop van de taalverwerving (zie afbeelding)
- Overzicht van de ontwikkeling van de afzonderlijke taalvaardigheden (denk aan fonologie, syntaxis en metalinguïstiek)
- Onderextensie en overextensie tijdens het leren van woorden
- Scaffolding: Helaas staat de auteur in paragraaf 3.1 wat mij betreft veel te kort stil bij deze en andere interventies die worden opgesomd. Ik mis in paragraaf 3.2 dan de koppeling naar deze interventies.
- Paragraaf 3.2: Meer dan 30 pagina’s vol activiteiten en praktijkvoorbeelden die je meteen in je groep kunt toepassen.
- De taxonomie van Bloom: Deze zou bij iedereen in de klas mogen hangen als poster!
- ZICHT: Waar deze afkorting voor staat lees je in het boek 😉
- Een duidelijk overzicht van diagnostische observatiemomenten voor de mondelinge taalvaardigheid
Cursus Taalstimulering peuters en kleuters
Ik ontwikkelde de cursus “Taalstimulering bij peuters en kleuters”. In 4 dagdelen bekijken we hoe je om actieve wijze de taal kunt stimuleren van peuters en kleuters. We kijken naar de interactievaardigheden die hiervoor nodig zijn. En natuurlijk ervaren we hoe je spel kunt inzetten om de taal te stimuleren. Tijdens de cursus maken we gebruik van het boek “Al pratend wijs”. Neem contact met me op voor meer informatie over deze cursus.