Deze cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten eventueel aangevuld met groepsbezoeken.
In deze interactieve en praktijkgerichte cursus komen veel facetten van spel aan bod. We starten met de verrijkte leeromgeving en het observeren van spel. Wat hebben de verschillende spelers in jouw groep van je nodig? Hoe kun je je omgeving aanpassen aan de diversiteit van spelers en hoe begeleid je hun spel? We staan ook stil bij de plek van het thema en hoe je doelen kunt verwerken in het spel. Een cursus waarin theorie, praktijk en interactiemomenten elkaar afwisselen.
Voor wie:
Deze cursus is bestemd voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leerkrachtondersteuners in de groepen 1, 2 en 3, bouwcoördinatoren en Intern Begeleiders voor de onderbouw.
Spel als motor van de ontwikkeling van het jonge kind. Dan zijn de pedagogisch professional en de verrijkte omgeving de olie om deze motor te laten lopen. Het stimuleren van (spel) ontwikkeling vanuit observaties staat dan ook centraal in deze korte cursus. De ontwikkeling van spel, het observeren van spel, de voorwaarden voor spel en het begeleiden van spel komen natuurlijk rijkelijk aan bod in deze cursus. Deze cursus is zeer geschikt binnen een bestuursacademie, maar ook goed op schoolniveau in te zetten. Desgewenst worden er groepsbezoeken gekoppeld aan de cursus.
De volgende onderwerpen komen aan bod in deze korte cursus
- De visie op spel
- De kenmerken van spel
- De ontwikkeling van spel
- Betrokkenheid als belangrijkste principe
- De leerkracht als speelmaatje
- Het observeren van het spel
- Speldidactiek en spelbegeleiding
- De verrijkte omgeving
- De plek van het thema en thematiseren
- Doelen verwerken in spel (beredeneerd aanbod)