Leer een beredeneerd aanbod creeren met spel als belangrijkste uitgangspunt.

 

Spelend leren en lerend spelen zijn termen die we (gelukkig) steeds vaker horen. Maar wat houdt spelend leren nou écht in? En wat is de definitie van spel? Tijdens de opleiding Specialist Spel en Spelen in de Onderbouw leer je niet alleen alle ins en outs over spel, de spelontwikkeling en spelinterventies, maar leer je ook hoe je jouw collega’s kunt enthousiasmeren om meer uit spel te halen.

Wat leer jij in 4 dagen en 2 intevisiemomenten?

  • Een rijke speelleeromgeving inrichten
  • Een visie ontwikkelen op spel
  • De spelontwikkeling van het jonge kind volgen en stimuleren
  • Speldidactiek voor de startende, beginnende en gevorderde spelers in je groep
  • Spel als belangrijkste instructievorm inzetten
  • Een beredeneerd aanbod vormgeven met spel als belangrijkste element
  • Je collega’s enthousiasmeren om spel weer op de kaart te zetten!

In welke opleidingsplaatsen?

  • Rotterdam
  • Lelystad
  • Den Bosch
  • Roermond

Veel ruimte voor jouw eigen praktijk

In de opleiding wisselen theorie en praktijk elkaar af en is er veel ruimte voor interactie. We maken gebruik van onderzoeken, praktijkervaringen en nemen verschillende onderwijsinvloeden onder de loep. We kijken kritisch naar de leeromgeving en het huidige aanbod van methoden en methodieken. Hoe spelgericht zijn deze? We leggen altijd een koppeling naar jouw directe praktijk, zodat je na iedere bijeenkomst weer geïnspireerd naar huis gaat. In je praktijk ga je actief aan de slag met je opdracht op groepsniveau en teamniveau. Want ook het inspireren van het team hoort bij een spelspecialist!

Lees verder onder de afbeelding of vraag direct de brochure aan door op de afbeelding te klikken.

Bij deze opleiding ontvang je het boek: De kracht van het spel

Bij deelname aan de opleiding ontvang jij ‘De kracht van het spel’. Onderwerpen zoals relatie en gedrag, zelfsturing, taal en rekenen komen uitgebreid aan bod.

Bekijk hier mijn scholingen, cursussen en workshops

Module 1

Spel is de basis

Spel is de basis voor onderwijs aan het jonge kind. In deze eerste bijeenkomst kijken we naar de plek van spel binnen het (kleuter)onderwijs door de jaren heen. We duiken in de verschillende spelfasen en starten met het formuleren van een visie op spel. Ook definiëren we de omschrijving van de spelspecialist op school. Welke rol kun je vervullen als spelspecialist en hoe kun jij je collega’s inspireren?

Onderwerpen die aan bod komen:

  • De plek van spel binnen het kleuteronderwijs door de jaren heen
  • Het belang van spel
  • Verschillende spelvormen en spelsoorten
  • Observeren: de spelontwikkeling en het herkennen van verschillende spelfasen
  • De rol van de spelspecialist
  • Het creëren van een visie op spel en spelen

    Module 2 

    Spelen in een uitdagende speelleeromgeving

    In deze bijeenkomst kijken we naar de uitdagende en beredeneerde speelleeromgeving. Hoe richt je de ruimte in zodat er op verschillende niveaus kan worden gespeeld, ontdekt en geëxperimenteerd? Wanneer we onze aanbodsdoelen zoveel mogelijk verwerken in de omgeving, kun je de leeromgeving daadwerkelijk de derde pedagoog noemen. Hierin nemen we natuurlijk ook de buitenruimte mee. Want hoe richt je de buitenruimte in, zodat de verschillende ontwikkelingsgebieden worden geprikkeld? Aan de hand van inspirerende voorbeelden en verschillende manieren om de groep in te richten werken we weer verder aan de visie op spel en de inrichting op jouw school.

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • Hoe richt je de speel-leeromgeving in vanuit een sterke visie die past bij het onderwijs op jouw school?
    • Welke basiselementen heb je nodig voor een goede inrichting?
    • Hoe maak je van je leeromgeving een uitdagende beredeneerde omgeving?
    • Hoe koppel je de verschillende ontwikkelingsgebieden aan je rijke leeromgeving?
    • Welke uitnodigende materialen zet je in om het spel te verrijken?
    • Betekenisvol buiten spelen
    • Het inzetten van sensopathisch spel en het spelen met ‘loose parts’

    Module 3 

    Spel als doel en spel als middel

    Nadat we in de vorige bijeenkomst hebben gekeken hoe de rijke omgeving centraal komt te staan in je beredeneerde spelaanbod kijken we vandaag naar de rol van de leerkracht in deze omgeving. Verschillende spelinterventies worden behandeld en we bekijken hoe je doelgericht kunt meespelen met respect voor het spel van de kinderen. In deze bijeenkomst kijken we ook naar verschillende instructiemodellen binnen het onderwijs en of deze altijd vervangen kunnen worden door spel.

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • Wat is jouw rol als observator, bemiddelaar, speelmaatje en toneelmeester?
    • De rollen van de leerkracht: welke spelinterventies zet je wanneer in
    • Hoe stimuleer je de taalontwikkeling en rekenontwikkeling in spel?
    • Spelend leren, thematisch werken en thematiseren: de verschillen en overeenkomsten
    • Spelend leren in groep 3

    Module 4

    Spelstimulatie 

    In de laatste bijeenkomst staat spel als remediëring centraal en kijken we aan de hand van casuïstiek naar de begeleiding van kinderen waarbij spelen niet vanzelf gaat. Ook zoomen we in op spel als middel om kinderen te stimuleren bij een stagnerende ontwikkeling. We presenteren onze plannen voor de rol van de spelspecialist en de visieontwikkeling op school aan elkaar.

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
    • Hoe begeleid je kleuters die niet zelfstandig tot spel komen?
    • Spel gericht inzetten bij taalachterstand
    • Presentaties opbrengsten van de speelexpert in de onderbouw

    Klik hieronder op de afbeelding en vraag de brochure aan met nog meer informatie over deze geweldige opleiding.

    Pin It on Pinterest

    Topwijs
    Als je het voor me doet, leer ik vooral dat jij het beter kunt dan ik.
    verteltafel de Gruffalo. Stappenplan voor het werken met Verteltafels
    Topwijs: Adviseur Jonge Kind
    Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
    YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
    “Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
    Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
    Toen ik klein was bestond gamen ook al. Alleen heette het toen nog buitenspelen. 💚
    Op de keerkring wordt druk gewerkt aan de impulsbakken voor de huishoek. We kiezen bewust voor minder materiaal in de huishoek en de impulsbakken worden wanneer er behoefte is door kinderen gepakt om vervolgens hun spel te verrijken. De favorieten zijn toch wel de bruiloft, verjaardag en het koken. Maar ook attributen van voorgaande thema’s lenen zich uitstekend voor impulsbakken. Zo kunnen je spelers thema’s nogmaals herbeleven of verdiepen. 📷Basisschool de Keerkring Dordrecht, traject “Handelingsgericht werken en spel #impulsbakken #spelimpuls #speldidactiek
    In Limburg stop je je “Spel in de Bak” natuurlijk in vlaaidozen 😃 Hier 2 bakken met thematische zandspelbakken. Super handig voor kinetisch zand of ander Sensopatisch spel in de bak! En natuurlijk is de zandbak ook gewoon aanwezig in de groep 😜 📷 SBO de Diamant Geleen Traject beredeneerd aanbod & Spel #spelindebak #beredeneerdaanbod #topwijs
    De Nationale Kleuteracademie is not op de NOT, maar toch geven Kleuterrevolutie en Topwijs deze week wel 10% NOT korting op de opleidingen
    ❤️ Wc Crocs. Op OBS de Schalm in Rotterdam gaan de schoenen lekker uit in de klas. Dat zorgt voor een schonere vloer, meer gelegenheid om op de grond te spelen en de grond daadwerkelijk te voelen met je voeten. Wanneer kinderen naar het toilet gaan doen kinderen de wc Crocs aan. Zo zien ze gelijk of het toilet wel vrij is. Traject Beredeneerd aanbod en spel op OBS de Schalm in Rotterdam! #kontopdegrond #schoenenuitdeklas #wccrocs @obsdeschalm @stichtingboor @kleuteracademie
    Wij gaan weer naar school! 😂
Succes weer deze week!
#onderwijs #juf #meester #vakantie
    Bezig met laden
    Share This

    Deel dit

    Deel dit in je netwerk!