Leraren werken structureel over. Omgerekend naar fulltime banen draaien leraren in het primair onderwijs een gemiddelde werkweek van 46,9 uur. Leraren in het voortgezet onderwijs komen aan 45,2 uur.

Dat blijkt het AOb-onderzoek ‘Tijdsbesteding leraren po en vo’ naar de dagelijkse belasting van leraren. In beide sectoren is het aantal gemaakte uren een forse overschrijding van de norm die de cao voorschrijft: 40 uur in het po en 42,5 in het vo. De uren die leraren maken in schoolvakanties moeten nog bij het aantal uren worden opgeteld, want die zijn niet in het onderzoek meegerekend.

Weinig ruimte voor scholing
Het voeren van de administratie en contacten met ouders zorgen voor veel werkdruk en ’s avonds en in het weekend gaat het werk door. Ruimte voor scholing of innovatie is er nauwelijks.

Dat de werkdruk onder Nederlandse leraren hoog ligt, was al jarenlang duidelijk. Een gedetailleerd onderzoek naar de tijdsbesteding van leraren en de belasting van verschillende werkzaamheden is volgens de AOb een goed vertrekpunt voor een plan van aanpak.

Het onderzoek waarin de AOb leraren volgde liep een jaar lang, van september 2015 tot september 2016. Dagelijks kregen 150 AOb-leden uit het lager en voortgezet onderwijs een verzoek om hun bezigheden 24 uur lang bij te houden en erbij te vermelden hoe zwaar deze taken voor hen waren op een schaal van 1 tot 5. Iets meer dan 10 procent van hen vulde daadwerkelijk de registratieformulieren in.

Zo verzamelde de AOb meer dan 77 duizend activiteiten van 8100 leraren in het primair en voortgezet onderwijs. In het hbo, het mbo en voor het ondersteunend personeel was het aantal deelnemers te klein voor een representatief beeld.

Voorbereiding en nakijken
Leerkrachten besteden de meeste tijd aan het geven van lessen en ook het voorbereiden en nakijken vraagt veel tijd, vooral in het voortgezet onderwijs. Voor elke 60 minuten dat hij voor de klas staat, besteedt een leerkracht op de middelbare school 50 minuten aan voorbereiding. Als we ervan uitgaan dat deze tijd voldoende is om de voorbereiding en het nakijken goed uit te voeren dan betekent dit een ‘opslagfactor’ van 83 procent. Voor juffen en meesters op basisscholen ligt deze verhouding anders: een kleine 24 minuten voorbereiding en nakijken is nodig voor elk (klok)uur voor de klas.

In het rapport komt naar voren dat leraren in het primair en voortgezet onderwijs hun werk nog altijd weten te waarderen met een rapportcijfer 7 en bijzonder tevreden zijn over het werken met leerlingen en collega’s (rapportcijfer 8 of hoger). Het lesgeven, de kern van het beroep, wordt gemiddeld dus niet beschouwd als een zware last.

Taken die zwaar vallen
Daar staan in beide sectoren taken tegenover die leraren wel zwaar vallen, vooral het contact met ouders en het voeren van de administratie.

Lees hier het hele rapport: ‘Tijdbesteding leraren po en vo’ met alle conclusies.

In Onderwijsblad 2 van 28 januari 2017 staat een uitgebreid artikel over het werkdruk-onderzoek van de AOb. Daarin vertellen ook vier leraren dat zij in de pauzes vaak gewoon doorwerken.

Bron: AOB 

Voorbereiding en nakijken
Leerkrachten besteden de meeste tijd aan het geven van lessen en ook het voorbereiden en nakijken vraagt veel tijd, vooral in het voortgezet onderwijs. Voor elke 60 minuten dat hij voor de klas staat, besteedt een leerkracht op de middelbare school 50 minuten aan voorbereiding. Als we ervan uitgaan dat deze tijd voldoende is om de voorbereiding en het nakijken goed uit te voeren dan betekent dit een ‘opslagfactor’ van 83 procent. Voor juffen en meesters op basisscholen ligt deze verhouding anders: een kleine 24 minuten voorbereiding en nakijken is nodig voor elk (klok)uur voor de klas.

In het rapport komt naar voren dat leraren in het primair en voortgezet onderwijs hun werk nog altijd weten te waarderen met een rapportcijfer 7 en bijzonder tevreden zijn over het werken met leerlingen en collega’s (rapportcijfer 8 of hoger). Het lesgeven, de kern van het beroep, wordt gemiddeld dus niet beschouwd als een zware last.

Taken die zwaar vallen
Daar staan in beide sectoren taken tegenover die leraren wel zwaar vallen, vooral het contact met ouders en het voeren van de administratie.

Lees hier het hele rapport: ‘Tijdbesteding leraren po en vo’ met alle conclusies.

In Onderwijsblad 2 van 28 januari 2017 staat een uitgebreid artikel over het werkdruk-onderzoek van de AOb. Daarin vertellen ook vier leraren dat zij in de pauzes vaak gewoon doorwerken.

Bron: AOB 

AOB onderzoek: Overuren leerkracht basisonderwijs

bekijk alle posters

Bekijk alle artikelen

Pin It on Pinterest

Topwijs
AOB onderzoek: Overuren leerkracht basisonderwijs
AOB onderzoek: Overuren leerkracht basisonderwijs
Leraren veel vakantie? Ze nemen gewoon hun overuren op
Het kleuterleed dat toetsen heet: CITO toets voor kleuters
Download de startactiviteit
Rollen bij pesten: Welke rol kies jij?
Topwijs: Adviseur Jonge Kind
Timer eruit, klok erin! Hangt jouw 🕙 prominent in de klas? Zoveel aanbodsdoelen komen aan bod wanneer je de analoge klok een centrale plek in je klas geeft (naast je keuzebord bijvoorbeeld). Welke aanbodsdoelen worden zo routinedoelen? Hang er bijvoorbeeld een pijl op, om aan te geven hoe lang er zelfstandig gewerkt wordt of hoe lang er nog gespeeld wordt: “Nog 5 minuten spelen, dan is het half tien. De lange wijzer staat dan op de 6”. 
Een klok is zoveel betekenisvoller dan een time timer, dus laten we de klok weer een prominente plek geven in de klas. En prominent betekent dus ongeveer 👀hoogte van je kinderen. #kleuterwereld #kleuterwereldtips #rekenen #rekenprikkels #meester #juf #onderwijs #kleuterjuf #kleutermeester
Fijne Moederdag voor alle mamammmmmmamamaaaaaamamammamamammmmamaaaaaaamma’s ❤️❤️❤️
Veel plezier dit weekend! Ga je zooi verzamelen? Wat hoop je te scoren vandaag?
#koningsdag #koningsdag2025 #vrijmarkt #kleuterwereld #meester #juf #onderwijs
Trolley hier, trolley daar! Ik hou er van!  Doe mij maar lekker veel trolleys in de klas ❤️ En wat hou ik van een uitnodigende, gestructureerde en inspirerende speelomgeving. Hier wil je spelen, hier ga je leren! 📷 OBS de Schalm, traject ‘beredeneerd werken vanuit spel’ #spelspecialist #spelenisleren #spel #Rotterdam
Als het iedere dag Pasen was, was elke puzzel nog compleet ;-) Fijne paasdagen lieve mensen 🐣
Schrijf je voor 1 mei in en ontvang een leuke verrassing! Schrijf je in voor een van de volgende opleidingsplaatsen: Den Bosch, Haarlem, Rotterdam, Zwolle, Roermond of online. Wacht je nog op goedkeuring? Stuur me dan een berichtje, dan leg ik het cadeau voor je klaar tot de bevestiging er is :-) Kijk voor meer info op mijn website! #spelspecialist #spelenisleren #lerendspelen #spelendleren #topwijs
Tag je collega en maak kans op deze prachtige poster (A2 formaat) Voor in je klas, de teamkamer, je centrale hal of boven je bed :-) Deel je dit bericht? Tag mij dan even ❤️. Deze actie vindt plaats op Facebook en Instagram, via beide kanalen verloot ik 1 exemplaar. Klaar? Taggen maar! Woensdag koop je deze poster trouwens bij de stand van de @kleuteracademie tijdens het Nationaal Kleutercongres #nkc2025 #kleutercongres #kleutercongres2025
YES! De kaartenset is nu te bestellen in mijn webshopje! Tof cadeau voor die ene leuke collega of stagiair (of lekker voor jezelf) :-) Voor 7,50 euro (inclusief verzendkosten) stuur ik het setje naar je op! Woensdag 2 april natuurlijk ook te koop bij de stand van de Nationale @kleuteracademie tijdens het Kleutercongres. Zie mijn bio voor de link.
“Ik ben een kleuter, laat me spelen!” Dit schatje gaat in de verkoop op het Nationaal Kleutercongres op 2 april voor maar 7,50 eurie! Verzenden kan ook! Stuur me een bericht voor de mogelijkheden. Of kom ik binnenkort jouw kant op? Bestel hem dan alvast! Stuur me een bericht en dan gaat ie mee in de auto als ik door Nederland tour :-)
Vraag nu de brochure aan of schrijf je in! Word de spelspecialist van jouw onderbouw :-)
In schooljaar 25/26 kun je deze geaccrediteerde post-HBO opleiding volgen in Rotterdam, Den Bosch, Haarlem, Zwolle, Roermond of online. Kijk voor de data en de brochure op mijn website (link in de reacties). De opleiding kan ook opgenomen worden in een bestuursacademie en het is mogelijk om de opleiding op maat aan te bieden. Stuur mij gerust een bericht als je vragen hebt!
Bezig met laden
Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!