Pimp je blokken: Rekenactiviteiten met de rekenhuisjes

Ik hou ervan om materialen te combineren of materialen op een andere manier in te zetten om je onderwijs te verrijken. Ik maakte van een aantal blokken een straat. De blokken zijn in de bouwhoek te gebruiken, maar ook tijdens kringactiviteiten. Hieronder vind je een aantal tips voor activiteiten met gecijferde blokken. De achterkant van de blokken zijn onbeschreven, zodat ze ook nog steeds als bouwstenen in de constructieplek gebruikt kunnen worden.
  • Laat kinderen de huizen in de juiste volgorde zetten.
    • Dit kan natuurlijk ook in sprongen van 2 (even en oneven getallen)
    • Dit kan ook in omgekeerde volgorde, zodat kinderen leren terugtellen
  • Gebruik een poppetje (tijdens Sinterklaastijd gebruik ik een pietje) en laat het poppetje over de huizen springen in stappen van 2 (of 3)
  • Kinderen doen hun ogen dicht en jij draait een huis om. Welk huisnummer is omgedraaid? Je kunt natuurlijk ook een boom of poppetje voor het huisnummer, zodat het niet zichtbaar is
    • Extra uitdaging: Laat kinderen het juiste getal op een whiteboardje / wisbordje schrijven
  • Mijn huizen hebben allemaal een verschillend uiterlijk. Omschrijf een huis en laat de kinderen raden over welk huisnummer je het hebt. Of vraag: “Welk huis heeft 4 ramen?”, “Hoeveel huizen hebben 2 ramen?”
  • Verstop een poppetje achter het huis. Omschrijf het getal en laat kinderen raden achter welk huis het poppetje staat. “Het poppetje staat achter het getal dat bestaat uit 2 cirkels”, “het poppetje staat achter het getal dat bestaat uit een streep”
  • Zet een poppetje achter het huis. De kinderen mogen raden achter welk huis het poppetje staat. Gebruik de volgende variaties:
    • Noem de buurgetallen
    • Kinderen mogen raden zonder het huisnummer te noemen (het huis links van nummer 8, het huis tussen 4 en 6)
  • Elk kind krijgt een huis. Gebruik de coΓΆperatieve structuur / werkvorm “Mix en Ruil”:
    • Laat kinderen de getallen uitspreken
    • Laat kinderen raden welk huis de ander heeft (ander kind antwoord met “hoger of lager”
    • Laat de kinderen de buurgetallen noemen, de ander benoemt het huis
  • Leg net zoveel voorwerpen (kruidnoten, fishes, poppetjes) op het huis als het huisnummer. Of leg 1 voorwerp meer/minder op het huis
  • Laat een poppetje (kerst)kaarten bezorgen bij verschillende huisnummers (of alle even/oneven huisnummers)
  • En misschien het aller belangrijkste: Laat de kinderen er lekker vrij mee spelen in je constructiehoek. Combineer materialen (auto’s, sponjes, takken, stukken stof) en zorg ook voor voldoende blanco blokken. Bij mij worden de blokken overigens ook gewoon nog gebruikt als bouwmateriaal en gebruiken ze de getallen niet altijd.

Heb je nog meer ideeΓ«n? Laat je reactie dan hieronder achter!

Veel leerplezier!

Bekijk alle activiteiten

Interesse in een gastblog of winactie op Facebook?

Volg mij!

Bekijk alle posters

Bekijk alle artikelen

Pin It on Pinterest

Share This

Deel dit

Deel dit in je netwerk!