Site pictogram Topwijs

Schijnzekerheid in het onderwijs

Genoten heb ik van de anderhalf uur durende Nivoz- lezing van Luc Stevens. Ik werd weer bevestigd in waar ik voor sta en werd geïnspireerd. 
Ik en velen met mij zijn het eens met Luc Stevens, en toch lijkt de zoektocht naar schijnzekerheden (al dan niet ingegeven door de politiek) te overheersen in het onderwijs. Alles wordt getoetst en als het nog niet getoetst wordt, dan ontwikkelen we wel een toets. Die laten we los op onze kinderen en het onderwijs wordt zo ingericht dat de toetsscores omhoog gaan, liefst met evidence based programma’s. Maar wordt het onderwijs daar beter van? Worden leerkrachten daar gelukkiger van? Worden kinderen er beter of gelukkiger van? 
“Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen” zei Loesje. In de praktijk lijken leerkrachten echter vaak gebukt te gaan onder schijnzekerheden, zoals toetsen. De leraar en het kind zouden de grootste zekerheid moeten zijn in het onderwijs, en de grootste zekerheid bieden.

Bekijk hier de lezing van Luc Stevens.

Nivoz lezing Luc Stevens from Wouw Producties on Vimeo.

Mobiele versie afsluiten