Beredeneerd werken in de kleutergroep
Een traject op maat dat inzicht, richting en inspiratie geeft voor een stevig fundament in het kleuteronderwijs. Vaak gebruik ik hierbij de periodeplanners van Kleuterrevolutie. Maar dit traject op maat is ook goed mogelijk met behulp van andere leerlijnen (Parnassys, Digikeuzebord, Kleuter in Beeld, Mijn Kleutergroep etc).
Wat leer je?
In dit traject ontwikkel je samen met je team een gedeelde visie op beredeneerd werken in de kleutergroep.
We onderzoeken hoe spel, omgeving, routines en aanbod elkaar versterken en hoe je doelen bewust verweeft in je dagelijkse praktijk.
Vanuit observaties, ontwikkelingslijnen en de Leuvense betrokkenheidsschaal bouwen we stap voor stap aan een doordacht en betekenisvol aanbod.
Je leert:
-
de stand van zaken van jouw kleuteronderwijs in kaart te brengen;
-
ontwikkelings- en spelbehoeften van kinderen te koppelen aan passende doelen;
-
periodes en thema’s te plannen vanuit betekenisvolle contexten;
-
doelen te verweven in routines, hoeken en speelmomenten;
-
het beredeneerde aanbod samenstellen waarbij je rekening houdt met jullie specifieke doelgroep.

Periodiek werken met de periodeplanners van Kleuterrevolutie
Voor het vormgeven van het beredeneerd aanbod en periodiek werken maak ik vaak gebruik van de periodeplanners van de Kleuterrevolutie. Het is ook mogelijk om een traject “Beredeneerd werken” aan de hand van andere leerlijnen vorm te geven.
Niveau:
Startniveau: HBO
Niveau van cursus: HBO+
Benodigdheden:
Eventueel periodeplanners van Kleuterrevolutie, aan te schaffen via de website van Anouk Brouns
Tijdsinvestering:
Contacturen: 12-20 uur
Huiswerk, literatuur: Uit te voeren op de werkvloer
Totaal: 12-20 uur
Voor wie is het?
Deze scholing is bedoeld voor teams in de onderbouw, intern begeleiders en specialisten jonge kind die het spel- en doelgericht werken verder willen versterken.
Het traject wordt altijd op maat samengesteld, afgestemd op de beginsituatie, visie en ontwikkelbehoeften van jouw school.
Hoe ziet het traject eruit?
We starten met een NU-meting: een analyse van de stand van zaken binnen het kleuteronderwijs op jouw school.
Van daaruit volgt een maattraject van 3 tot 5 scholingsmomenten (teamtrainingen, studiedagdelen en/of werkvergaderingen) waarin we theorie, praktijk en reflectie steeds verbinden.
Tussentijds vinden 1 of 2 rondes groepsbezoeken plaats, waarin de adviseur meekijkt in de klassen, feedback geeft en samen met het team reflecteert op groei en vervolgstappen.
Voorbeelden van onderwerpen tijdens de scholing:
-
Spel als motor van ontwikkeling
-
Het beredeneerde aanbod: doelen, routines en omgeving
-
Observeren, analyseren en plannen
-
Van betrokkenheid naar verdieping
- Populatie-adequaat lesgeven
-
Thematisch en betekenisvol werken
Waarom kiezen voor dit traject en de begeleiding van Topwijs?
-
Brengt structuur én flexibiliteit in het werken met kleuters
-
Geeft teams een gedeelde taal en richting
-
Versterkt de verbinding tussen visie, praktijk en ontwikkeling
-
Biedt ruimte voor eigen invulling en praktijkvoorbeelden
-
Leidt tot duurzaam, zichtbaar kwaliteitsonderwijs
Praktisch
-
Vorm: maatwerktraject voor een onderbouwteam
-
Duur: 3–5 scholingsmomenten + 1 of 2 groepsbezoeken
-
Locatie: op school
-
Investering: op aanvraag, afhankelijk van de omvang van het traject
-
Inclusief: intakegesprek, NU-meting en evaluatie
Bekijk hier mijn scholingen, cursussen en workshops
Meer weten of een intake plannen?
Wil je weten wat Topwijs voor jouw team kan betekenen?
Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek of vraag direct een offerte aan.
Bestuursacademie en maattraject
Het is ook mogelijk om een scholing Beredeneerd aanbod binnen een bestuursacademie op te nemen. Neem voor de mogelijkheden contact met mij op.
